klimatförändringar

polerna smälter

havet stiger

CO2 - livets gas

skolstrejk

Maldiverna sjunker

rödingen dör ut


låt stå !!!



katastrof

torka

översvämningar

IPCC-rapport

klimatförnekare


skolbänken för klimatet

18 dec 2021 - Naturvetenskapen och klimatet, introduktion.



Jag tänkte att vi skall ägna oss åt klimatet.

Ja, klimatet. Har ni tröttnat på klimatet? Vi kan inte öppna en tidning eller slå på radion eller TVn utan att man skriver eller pratar om klimatet och klimatförändringarna.

Men det jag saknar är naturvetenskapen i klimatet och klimatförändringarna.

Det är alldeles för få personer med gedigna naturvetenskapliga kunskaper som kommer till tals i våra medier.

Förlåt mina fördomar men jag tror inte att de som i våra medier skriver och pratar om klimatfrågorna har tillräckliga naturvetenskapliga kunskaper.

Jag tror inte att SVT-journalisterna, kulturredakörerna, influerarna, krönikörerna, ledarskribenterna etc på tidningarna har gedigna naturvetenskapliga kunskaper.

Jag kanske har fel och då ber jag om ursäkt för mina fördomar.


Jag har en naturvetenskaplig utbildning, visserligen från stenåldern, men jag fick lära mig att analysera frågeställningar och göra rimlighetsberäkningar.

Min utbildning är bara en grundutbildning och räcker inte på långa vägar för att göra beräkningar kring klimatet.

Man behöver så mycket kunskap i olika ämnesområden som fysik, meteorologi, termodynamik, strömningslära, atmosfärskemi och -fysik etc – och ämnen som jag inte kan namnen på.


Jag är ute på internet och läser olika bloggar så jag vet att det finns många med gedigen naturvetenskaplig kunskap men tyvärr ser man inte dessa personer i de vanliga medierna och i de vanliga rapporterna.


Min tanke med den här hemsidan är att jag ställer naturvetenskapligt relaterade frågor kring klimatet och ni som besökare besvarar dem.


Jag skrev till SVT, TV4, Expressen TV och Aftonbladet TV och föreslog att de skulle göra ett sådant här program.

Responsen från dessa skulle få en knappnåls fallande att vara öronbedövande.

Så, vi får göra det här istället.


Kom ihåg! Vi skall absolut inte diskutera huruvida vi har klimatförändringar eller inte.

Vi skall inte diskutera huruvida klimatförändringar är av ondo eller inte.


Jag kommer att ställa frågor utifrån min kunskapsnivå.

Jag säger inte att mina frågor är de mest intelligenta eller mest relevanta.

Men det är frågor som jag går och fundera över och även jag måste ju få ställa dem.

Och jag hoppas att ni som kan så mycket mer än jag inte raljerar över min okunnighet och mina frågor och kallar dem löjliga och oviktiga.


Konceptet jag har tänkt mig är elev – lärare. Jag är eleven som ställer frågor till läraren som undervisar mig. Ni är läraren.

Det är alltså inte så att jag ställer frågor som jag har svaren på och att jag skall rätta era svar.

Nej jag ställer frågor som jag vill ha svar på.

För att lära mig.

Detta som komplement till mina egna studier.


Min tanke är att ni svarar i anslutning till frågorna men jag kommer bara att släppa fram de svar som svarar på ett naturvetenskapligt sätt.

Jag är medveten att det kan bli en del nonsenskommentarer men dessa kommer jag inte att släppa fram.

Jag tänker med andra ord censurera hårt, om det behövs.


Jag har planer på att beröra ett antal ämnesområden eller kapitel eller vad vi skall kalla dem.

För varje ämnesområde kommer det att bli ett antal avsnitt.

Varje avsnitt skall vara kort och jag ställer bara ett fåtal frågor i varje avsnitt. Kanske bara 2 eller 3 eller 4 eller, ja ett fåtal.


Ibland kan det vara så att frågorna i ett avsnitt är beroende på era svar i ett tidigare avsnitt.

Jag är medveten att era svar kan skilja sig åt men då kommer jag att använda mig av någon form av medelvärde av era svar.


Jag tänkte att vi börjar med frågan om havsnivåhöjningar. Flera kommuner i Sverige börjar nu planera för havsnivåer som är från flera decimeter till även flera meter högre än idag. Ta Falsterbo som plarerar att bygga en 3 m hög mur mot havet. Ett annat exempel är Norrköping som börjar att diskutera nödvändigheten att i Bråviken installera 5 meter höga slussportar för att stänga ute Östersjöns framtida högre vattennivå.

Så vi börjar med att räkna på hur mycket vatten det finns lagrat i isarna kring polerna och Grönland.

OK, nu kör vi. Ta fram miniräknaren och TEFYMA - om ni är i min ålder :-) - annars finns formlerna antagligen numera på nätet.


Lämna gärna allmänna synpunkter på upplägget eller föslag på nya frågeställningar. Om du vill bli kontaktad så lämna namn och emailadress i meddelandet - jag kommer inte att publicera dina personuppgifter. Jag skall vara ärlig och säga att jag lovar inte att svara men chansen finns.


Synpunkter på upplägget